تبلیغات
مدیریت تکنولوژی - مفهوم مدیریت زنجیره تامین و لجستیك

مفهوم مدیریت زنجیره تامین و لجستیك

لجستیك و زنجیره تأمین لفظی است كه در چند سال اخیر در كشورمان و به ویژه این روزها تحت عنوانهایی نظیر "مدیریت زنجیره تأمین"، "لجستیك ناب"، "لجستیك چابك"، "شركتهای خدمات امور لجستیك"، "انجمن لجستیك و زنجیره تأمین"، "كنفرانس ملی لجستیك و زنجیره تأمین" و... بسیار شنیده می شود. نزدیك به سه دهه است كه بحث مدیریت زنجیره تامین مطرح گردیده است و براساس آمار و ارقام موجود، كشورها و سازمانهایی كه این دانش را به كار گرفته اند پیشرفتهای چشمگیری در حوزه های مربوطه داشته و سود سرشار و صرفه جویی های كلان مالی از بابت به كارگیری این نگرش نصیبشان شده است. كما اینكه مردم نیز به عنوان مشتریان از این بابت منتفع شده اند. نظر به منفعتهای زیادی كه به خاطر به كارگیری مدیریت زنجیره تامین حاصل گردیده است، امروزه این فلسفه در بین سازمانها و كشورهای مختلف مقبولیت خاصی پیدا كرده و هر روز نیز به مشتاقان آن افزوده می گردد. در كنار این، طی سه دهه اخیر، نگرش علمی و آكادمیك به مبحث  مدیریت زنجیره تامین بسیار مثبت بوده و مقالات و كتابهای فراوانی در این زمینه نگاشته شده است.

امروزه مدیریت ارتباطات در یك زنجیره تامین به مبحثی ارجاع داده می­شود كه آنرا همان مدیریت زنجیره تامین (SCM) می­نامیم. با بیانی واضح تر، یك زنجیره تامین تنها زنجیره­ای از فعالیتهای تجاری به صورت ارتباطات یك به یك یا بنگاه به بنگاه نمی­باشد، بلكه شبكه­ای از فعالیتهای تجاری و ارتباطات بین آنهاست. «مدیریت زنجیره تامین» فرصتهایی را برای حصول یك تشدید مثبت در یكپارچه­سازی و مدیریت درون شركتی و بین شركتی پیشنهاد می­كند. در این حالت، «مدیریت زنجیره تامین» با مزیتهای فرایندهای تجاری در ارتباط بوده و روش جدیدی را برای مدیریت فعالیتهای تجاری و ارتباطات با سایر اعضا در زنجیره تامین ارایه می­دهد.

مفهوم «مدیریت زنجیره تامین» از یكپارچه­سازی خدمات لجستیكی درطول زنجیره تامین به سمت یكپارچه­سازی و مدیریت فرایندهای كلیدی تجاری درطول زنجیره تامین باز تعریف شده است. براساس همین شفاف شدن تفاوت بین «مدیریت زنجیره تامین» و لجستیك، در سال 2003، انجمن مدیریت لجستیك تعریف اصلاح شده­ای از لجستیك را ارایه كرد. این تعریف اصلاحی به وضوح موضع انجمن مدیریت لجستیك را بیان می­دارد كه «مدیریت لجستیك» را به عنوان جزئی از «مدیریت زنجیره تامین» معرفی می­كند. این تعریف اصلاح شده بدین صورت است:

لجستیك آن قسمت از مدیریت زنجیره تامین است كه كارایی و اثربخشی جریان روبه­جلو و روبه­عقب و نیز ذخیره­سازی كالاها، خدمات و اطلاعات مربوطه بین نقطه آغازین زنجیره تا نقطه مصرف نهایی به­منظور تامین نیازمندیهای مشتریان زنجیره را برنامه­ریزی می­كند، به­كارمی­گیرد، و كنترل می­كند.

لجستیک

این لغت ریشه‌ای یونانی دارد و در موارد نظامی برای جابجایی جنگ‌افزار ، مهمات و جیره غذایی در مواقع حرکت از مکان اصلی به سمت خط مقدم استفاده می‌شود. در زبان یونانی ، رومی و امپراطوری رم شرقی، نظامیانی وجود داشتند با نام LOGISTIKAS که وظیفه مسائل مالی و تقسیم مایحتاج بر عهده آنان بوده است.

در دیکشنری آکسفورد لجستیک به این صورت تعریف شده: قسمتی از علوم نظامی که وظیفه تهیه و تحویل آماد و جابجایی مواد و افراد و تجهیزات را دارد.

و در دیکشنری دیگری به این صورت تعریف شده است : مدت زمانی که برای مهیا کردن منابع مورد نیاز است.

همینطور لجستیک به صورت عمومی شاخه‌ای از علوم مهندسی است که سیستمهای انسانی بجای سیستمهای ماشینی ایجاد می‌کند.

گستره‌های مدیریت لجستیک عبارت هسنتند از:

  • لجستیک داخل مرزهای یک کشور
  • لجستیک داخلی
  • لجستیک خارج از مرزهای کشور


لجستیك به كلیه فعالیت های هماهنگی اطلاق می شود كه جهت بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازها و احتیاجات اولیه در زمینه وسایل و تجهیزات، ماشینها و ابزارآلات ، تاسیسات و قطعات از هر نوع و كلیه امور مربوط به تهیه، تولید، بیمه، نگهداری، انبارداری، توزیع، حمل و نقل، تنظیم و تهیه روش انجام كار، طراحی سیستم و دستور العمل و نظارت بر موارد فوق انجام می گیرد.

منافع بكارگیری دانش لجستیک و مدیریت زنجیره تامین

  • موجودی‌های کمتر
  • بهره‌وری بالاتر
  • چابکی بیشتر
  • موعدهای تحویل کوتاهتر
  • سود بالاتر
  • رعایت حقوق بیشتر مشتری
  • وجود موجودی‌ها و اندازه انباشته‌ها به مقدار صحیح
  • قابلیت مشاهده و ردگیری رخدادها
  • کاهش هزینه‌‌ها
  • افزایش خدمت دهی به مصرف‌كنندگان
  • ایجاد مزیتهای رقابتی
  • تعامل نزدیکتر با تامین کنندگان
  • ایجاد فرصت برای خرید مقادیر زیاد و با هزینه کمتر
  • ایجاد مرجع پاسخگویی
  • توانایی اجرای دقیق سیستم‌ها به صورت ترکیبی

 

لجستیک در صنایع مختلف

توجه به گسترش فعالیتهای صنعتی و بازرگانی و عزم جدی در سطوح مختلف كشورها در زمینه تعالی و توسعه، دقت در تمامی ابعاد تامین، تولید و توزیع را -فراتر از نوع و كیفیت محصول- برای جهش در پیشرفت ایجاب می نماید.  مطالعه تجربه جهانی در این زمینه نقش مدیریت زنجیره تامین و لجستیك را بسیار برجسته می نماید.

بخش مهمی از محصولات و خدمات مرتبط با مدیریت زنجیره تامین و لجستیك در حوزه هایی تعریف می شوند كه عبارتند از: سیستمها و تجهیزات حمل و نقل محصولات و بار ، فناوریها و سیستمهای ذخیره سازی و انبارش، فناوریهای حمل و نقل اقلام خشك، اقلام مایع و اقلام فله ای، خدمات و فناوریهای لجستیك مواد خطرناك، دارای ریسك و ویژه، انواع سیستمهای كنترل (بیسیم و...)، سیستمها و نرم افزارهای مدیریت حمل و نقل و مدیریت انبار و ... . بدین ترتیب فعالان عرصه حمل و نقل از شاخص ترین فعالان عرصه لجستیك و خدمات رنجیره تانین هستند.

همچنین، بخشی از محصولات و خدمات مرتبط با مدیریت زنجیره تامین و لجستیك در حوزه  بسته بندی انواع و اقسام مواد و محصولات به منظور انتقال، توزیع و فروش است. مواد و محصولاتی كه از لحاظ ابعاد، سیالیت یا جامد بودن، میزان فسادپذیری، فاصله تولید كننده تا مصرف كننده و ... متفاوت هستند. بدین ترتیب فعالان حوزه بسته بندی از مهمترین فعالان عرصه لجستیك و خدمات رنجیره تامین به شمار می آیند.

در کنار مسائل صدرالاشاره، مواد و محصولات غذایی كه طیف بزرگی را شامل می شوند، دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند.  این ویژگیها در زمینه هایی از قبیل ابعاد، میزان و زمان فسادپذیری، سیالیت یا جامد بودن، فاصله تولید كننده تا مصرف كننده، مدت زمان تحویل و ... مطرح هستند. از رو شرایط و مشخصات خاصی برای زنجیره تامین و لجستیك این نوع مواد و محصولات به وجود می آید. بدین ترتیب فناوریها و تجهیزات و سیستمهای مدیریتی، برنامه ریزی، نرم افزاری و عملیاتی خاص در حوزه های حمل و نقل، انبارش، توزیع،شناسایی، كدگذاری و ردیابی، توزین، بسته بندی و دیگر حوزه های لجستیكی طلب می كند.

توجه به مشخصات مواد و محصولات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ویژگی هایی از قبیل داشتن ارزش استراتژیك، سیال بودن و پیوستگی بعضی از اقلام، فله  ای بودن بعضی از اقلام، قابلیت بسته بندی شدن بعضی از اقلام، خطرناك و دارای ریسك بودن، نیاز به شرایط خاص برای انجام فرآیندهای تولیدی، انبارش، انتقال و مصرف برجسته می شود. این ویژگی ها شرایط و مشخصات خاصی را برای زنجیره تامین و لجستیك این نوع مواد و محصولات ایجاب می كند. بدین ترتیب فناوریها و تجهیزات و سیستمهای مدیریتی، برنامه ریزی، نرم افزاری و عملیاتی خاص در حوزه های حمل و نقل، انبارش، توزیع،شناسایی، كدگذاری و ردیابی، توزین، بسته بندی و دیگر حوزه های لجستیكی طلب می كند.

موانع توسعه لجستیك و مدیریت زنجیره‏های تامین در كشور

بانك جهانی در گزارشی 5 عامل اصلی را مهمترین موانع توسعه لجستیك و مدیریت زنجیره تامین در كشورهای درحال توسعه معرفی كرده است كه در مورد كشورمان نیز مصداق دارد.

  • زیرساخت‌های ناكافی
  • زیرساخت‌های ضعیف حمل‌ و نقل و قوانین متعدد و مختلف مربوط به آن
  • زیرساختهای مخابراتی ناكافی
  • وسایل حمل‌ونقل فرسوده و ناكافی
  • شبكه جاده‌ای ناكافی
  • انبارهای ناكافی
  • شبكه راه‌آهن اندك و قدیمی
  • چالش‌های اقتصادی
  • درك ضعیف از اقتصاد رقابتی
  • ضعف در برنامه‌ریزی اقتصادی واقع‌ بینانه و عملی
  • ضعف در تثبیت مسیر اقتصادی
  • بازار كوچك داخلی و كمبود اطلاعات در بازار
  • سیستم بانكی ناكارا و نرخ های بهره بالا
  • مشكلات و نارساییها در حمایت‌های اقتصادی دولت
  • ناكارایی نظام مالیاتی
  • چالش‌های مدیریتی
  • مدیریت بروكراتیك و عدم هماهنگی های میان سازمانی در زنجیره
  • عدم انعطاف‌پذیری سیستم
  • عدم اعتماد بین اجزای زنجیره و طولانی بودن سیستمهای قضایی جهت حل و فصل دعاوی
  • كمبود نیروی انسانی متخصص و صلاحیت‌دار

اهم اقدامات و برنامه‌های انجمن لجستیك ایران در همكاری با  دستگاهها زیربط

  • پیگیری ایجاد ساختار مدیریت لجستیك در سطح ملی با حضور بخش غیردولتی و پیگیری واگذاری زنجیره‌های تأمین كالاهای اساسی به بخش غیردولتی
  • پیگیری و حمایت از شكل‌گیری مراكز لجستیكی منطقه‌ای در حاشیه شهرهای بزرگ
  • پیگیری و حمایت از شكل‌گیری شهر لجستیك در كشور در جهت تبدیل شدن به مركز ثقل تجاری در منطقه و جهان
  • حمایت از بخش خصوصی در جهت توسعه زیرساخت‌های لجستیكی (مراكز ذخیره‌سازی (سیلو، سردخانه)، مراكز توزیع و حمل و نقل، مراكز بسته‌بندی، مراكز بازیافت)
  • حمایت از توسعه زنجیره‌های تأمین رقابتی
  • برنامه گسترده برای توسعه تجارت الكترونیك در كشور به عنوان یكی از فرایندهای لجستیكی
  • ایفای نقش فعال در كاهش هزینه های لجستیك در سطح خرد و كلان
  • پیگیری تحول در نظام توزیع كشور در جهت اثربخشی فرایندهای لجستیك در سطح ملی



طبقه بندی: عمومی، مدیریت تکنولوژی، دره سلیکون،
برچسب ها: مفهوم مدیریت زنجیره تامین و لجستیك،

تاریخ : دوشنبه 16 بهمن 1396 | 12:38 ب.ظ | نویسنده : محمد صادق زرگری ، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی MBA | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کارآفرین برتر
  • -------------------------

    اسلایدر

    اسلایدر

    اسلایدر

    اسلایدر

    اسلایدر

    خرید سرور مجازی
    پربازدیدترین مطالب

    کد پربازدیدترین


    دریافت کد :: صدایاب

    وضعیت آب و هوا

    Image result for ‫عکس تلگرام‬‎    
                            
    کانال مشهد تخفیف
    برای عضویت کلیک نمایید

    قیمت هر دو بافت مردانه و زنانه با همدیگه : 69000 تومان



    زوج های جوان همواره می خواهند تا هماهنگی و عشق خود را نمایان سازند. از جمله مد های جدید و به روز ارائه شده پوشاک با طرح یکسان برای زوج هاست که هماهنگی خاصی به زوج ها داده و زیبایی فوق العاده ای در نمایش یک دلی میان آن ها دارد. ست بافت مردانه و زنانه Zigzag از جمله ست های جدیدی است که با طرحی بدیع و با کیفیتی بی نظیر عرضه شده است تا بهترین هدیه برای زوج های جوان و عاشق باشد. این محصول به صورت فری سایز عرضه شده است و برای افرادی که دارای سایز لارج و ایکس لارج دارند مناسب است.

    قیمت : 69000 تومان



    زوج های جوان همواره می خواهند تا هماهنگی و عشق خود را نمایان سازند. از جمله مد های جدید و به روز ارائه شده پوشاک با طرح یکسان برای زوج هاست که هماهنگی خاصی به زوج ها داده و زیبایی فوق العاده ای در نمایش یک دلی میان آن ها دارد. ست بافت مردانه و زنانه Zigzag از جمله ست های جدیدی است که با طرحی بدیع و با کیفیتی بی نظیر عرضه شده است تا بهترین هدیه برای زوج های جوان و عاشق باشد. این محصول به صورت فری سایز عرضه شده است و برای افرادی که دارای سایز لارج و ایکس لارج دارند مناسب است.


    روش خرید:
    برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

    قیمت : 49000 تومان